Kovászos kenyér készítése egyszerűen, kezdőknek is

Sziasztok!

A mostani időszak miatt nagyon sokan kezdtek kovászolásba, ami egyrészt csodálatos dolog, majd meglátjátok, másrészről viszont most a tengernyi információ miatta nem csodálom, ha picit (nagyon) elveszve érzitek Magatokat!

 

Így hát, Nektek, Miattatok, Értetek elkészült ez a videó, ami remélhetőleg a segítségetekre lesz, hogy a kovásznevelés után bátran nekiállhassatok a sütésnek is! :)

Én 100% hidratációjú fehér kovásszal dolgoztam, de készítettem egy receptet a madre kovászosoknak is! :)

FIGYELEM! A BLOGON TALÁLHATÓ ÖSSZES RECEPT SAJÁT FEJLESZTÉS! VAN, AMELYIKHEZ NAGYON SOKAT KELLETT KÍSÉRLETEZNEM, VAN, AMELYIKHEZ KEVESEBBET, DE AZ ÖSSZES AZ ÉN, EGYÉNI MUNKÁM EREDMÉNYE. A RECEPTET KEDVED SZERINT FELHASZNÁLHATOD, POSZTOLHATOD, DE KÉRLEK, HOGY MINDIG AZ EREDETI FORRÁS MEGJELÖLÉSÉVEL TEDD! KÖSZÖNÖM, HA FIGYELSZ ERRE! J

 

 

Recept 100% hidratációjú kovászra

300 gramm liszt (nálam most bl 55 de ha tehetitek használjatok bl 80-at)

200+25 gramm víz (kezdőknek 190+15 gramm)

90 gramm habos, friss kovász (2x frissített)

6-9 gramm só (ízlés szerint)

pirított magvak (nálam szezámmag, napraforgómag és egész mákszem, mindegyikből 1 csapott evőkanál)

A víz nagy részével összekeverjük a lisztet (ezt hívjuk autolizációnak) és egy órát pihentetjük. Ha ez megvan, dagasszuk hozzá a kovászt. Újabb negyed óra után tegyük hozzá a sót a maradék vízzel és ezt is dagasszuk jól bele.

Egy óra pihentetés után elkezdjük a sziromhajtást a videóban mutatott módon amit 3 órán keresztül végzünk óránként 1x, összesen háromszor. 

Előformázzuk, ami fél órát pihen, majd végső formázás után szakajtóba tesszük.

Készre kelesztjük. 

A RECEPT FOLYTATÁSA PICIT LEJJEBB, A MADRE KOVÁSZOS RECEPT ALATT TALÁLHATÓ!

 

Recept madre (50%) kovászra

300 gramm liszt (nálam most bl 55 de ha tehetitek használjatok bl 80-at)

225+25 gramm víz (kezdőknek 215+15 gramm)

90 gramm habos, friss kovász (2x frissített)

6-9 gramm só (ízlés szerint)

pirított magvak (nálam szezámmag, napraforgómag és egész mákszem, mindegyikből 1 csapott evőkanál)

 

A víz nagy részével összekeverjük a lisztet (ezt hívjuk autolizációnak) és egy órát pihentetjük. Ha ez megvan, dagasszuk hozzá a maradék vízzel fellazított kovászt. Újabb negyed óra után tegyük hozzá a sót és ezt is dagasszuk jól bele.

Egy óra pihentetés után elkezdjük a sziromhajtást a videóban mutatott módon amit 3 órán keresztül végzünk óránként 1x, összesen háromszor. 

Előformázzuk, ami fél órát pihen, majd végső formázás után szakajtóba tesszük.

Készre kelesztjük. 

 

FONTOS! A kelesztési idő csak irányadó! Nálam, az én kovászommal, az én konyhám hőmérsékletén és ezekkel a lisztekkel jött ki ez a kelesztési idő. Nálad a Te körülményeidet kell figyelembe venni. Figyeld a tésztád! :)

 

A sütőt 250 fokra hevítettem a sütőkövemmel együtt, illetve tettem legalulra egy kis tepsit tele vízzel, mert mint minden kovászosnak, ennek is jót tesz a gőz). 

235 fokra mérsékeltem a hőmérsékletet bevetés után, és alsó-felső légkeverés funkción indítottam a sütést. Mindig elmondom, most is elmondom: elméletileg nem sütünk légkeverésen mert hamar bezárja a bevágást. Egyszer azonban véletlenül rákapcsoltam és nekem azóta szebbek, így én a sütés első felében használom ezt a funkciót. 

Kb 20 perc sütés után kiveszem a vízzel teli tepsit, és sima alsó-felső sütésre váltok, ahol még kb 25 percet töltött. 

Próbáljátok ki!

Ha van kedvetek, kövessetek Facebookon és Instagramon is!

Instagram:

https://www.instagram.com/kenyer_muvesz/

Facebook: 

https://www.facebook.com/kenyermuvesz/

A bejegyzés trackback címe:

https://kenyermuvesz.blog.hu/api/trackback/id/tr7915566618

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kenyér Művész

Friss topikok

süti beállítások módosítása