Fekete szezámos-réteslisztes festett zsemlék

Igazából a kép címe inkább az, hogy "ÍGY JÁR AZ, AKI ELFELEJTI BEVÁGNI A KENYERÉT, VAGYIS ZSEMLÉJÉT".

Mer' hogy én elfelejtettem. Repedt is rendesen, ahol ő akarta. Te ne kövesd el ezt a hibát, és szépen vágjad be mindig! :D

Borzasztóan mérges voltam magamra, hogy ilyen banális dolog miatt már-már odaveszett a nagy műgonddal ráfestett mintám- most azonban már csak röhögök a saját hülyeségemen. 

Még jó, hogy az ízén nem változtat...

 

No de a sztori: eszembe jutott, hogy egyszer régen 100% réteslisztből csináltam kenyeret, és hogy az mennyire marha jó volt!

Nagyon puha bélzetet eredményez, már-már vatta-szerű, a héja nagyon vékony, és nagyon ropogós.

Próbáljátok ki mert elképesztő! :)

Amikor autolizációhoz összekeveritek a lisztet a vízzel, ne ijedjetek meg, mert (a rétesliszt nagy szemcséi miatt) nagyon úgy tűnik mint egy darabos massza, szóval az elején nem úgy néz ki mint amiből kenyér lesz, de nyugi, az lesz, és nem is akármilyen! :)

FIGYELEM! A BLOGON TALÁLHATÓ ÖSSZES RECEPT SAJÁT FEJLESZTÉS! VAN, AMELYIKHEZ NAGYON SOKAT KELLETT KÍSÉRLETEZNEM, VAN, AMELYIKHEZ KEVESEBBET, DE AZ ÖSSZES AZ ÉN, EGYÉNI MUNKÁM EREDMÉNYE. A RECEPTET KEDVED SZERINT FELHASZNÁLHATOD, POSZTOLHATOD, DE KÉRLEK, HOGY MINDIG AZ EREDETI FORRÁS MEGJELÖLÉSÉVEL TEDD! KÖSZÖNÖM, HA FIGYELSZ ERRE! J

És akkor jöjjön a recept! :) Én 3 kis zsemle-bucit készítettem, az össz-súlyuk kb 500 gramm sütés után. 

300 gramm rétesliszt

225 gramm víz (75% hidratáció) 

80 gramm kovász (2x frissítve)

7 gramm só

1 evőkanál fekete szezámmag

1 teáskanál kacsazsír (vegák, vegánok nyugalom, olívaolajjal is működik)

 

Első lépésként autolizálunk, vagyis a lisztet összekeverjük a vízzel, és egy órát pihentetjük. Aztán beledagasztjuk a kovászt (az autolizáció miatt ez kb 1 perc) majd negyed órával később megkapja a sót és a kacsazsírt.

5 órán keresztük bulkol (vagyis elő-kel a pulton) ezalatt 5x hajtogatjuk.

Mikor a bulk végére már jó habos, 3 részre osztottam, lamináltam (kihúztam mint a rétest) ekkor szórtam meg a fekete szezámmal, majd előformáztam. Fél óráig letakarva pihent így, majd megkapta a végső formázást és mivel ezek kis zsemlécskék, egy salátástál szolgált szakajtóul, amit kibéleltem vászonnal. Ha nincs ilyened, a sima konyharuha is jó. 

Rizsliszttel érdemes jól megszórni a vásznat illetve a zsemlécskéket is, így tuti nem ragad.

Éjszaka hűtőzött, kb 10 órát.

FONTOS! A kelesztési idő csak irányadó! Nálam, az én kovászommal, az én konyhám hőmérsékletén és ezekkel a lisztekkel jött ki ez a kelesztési idő. Nálad a Te körülményeidet kell figyelembe venni. Figyeld a tésztád! :)

Festék gyanánt őrölt pirospaprikát, kurkumát, és céklaport használtam, mindegyikből 1-1 kávéskanálnyit, és szintén mindegyiket 1-1 kávéskanálnyi olajjal kevertem ki. Egy vékony (smink-)ecsettel vittem fel a festéket.

FESTÉS UTÁN NE FELEJTSÉTEK EL BEVÁGNI! :)

A sütőt 250 fokra hevítettem a sütőkövemmel együtt, illetve tettem legalulra egy kis tepsit tele vízzel, mert mint minden kovászosnak, ennek is jót tesz a gőz). 

235 fokra mérsékeltem a hőmérsékletet bevetés után, és alsó-felső légkeverés funkción indítottam a sütést. Mindig elmondom, most is elmondom: elméletileg nem sütünk légkeverésen mert hamar bezárja a bevágást. Egyszer azonban véletlenül rákapcsoltam és nekem azóta szebbek, így én a sütés első felében használom ezt a funkciót. 

Na nálam ugye itt nem volt mit bezárnia a melegnek! :D :D :D 

Negyed óra sütés után kiveszem a vízzel teli tepsit, és sima alsó-felső sütésre váltok, ahol még kb 15-18 percet töltött. 

Próbáljátok ki!

Ha van kedvetek, kövessetek Facebookon és Instagramon is!

#kenyermuvesz

@kenyer_muvesz

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kenyermuvesz.blog.hu/api/trackback/id/tr1215473372

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsuzsanna Eichinger 2020.02.19. 15:35:07

Kedves Ági!
Kérlek, segitenél.
Meg tudom ezt a receptet madréval is csinálni? Ezt sajnos nem értem hogy tudom a kettöt kettéválasztani

Kenyér Művész 2020.02.19. 19:43:11

Szia! :)

Persze, megcsinálhatod madréval is, egy ici-picit az összhidratáció csökkenni fog mert ugye a madréban kevesebb a víz, de igazából minden ugyanaz! :) Én a folyadék 80%-ával szoktam autolizálni ha madréval dagasztok, és a fennmaradó 20%-ban fellazítom a madrét, és így dagasztom bele egy órával később. Nem lehetetlen természetesen beledolgozni a madrét akkor sem ha a teljes vízmennyiséggel autolizálsz, de azért így könnyebb picit! :)

Kenyér Művész

Friss topikok

süti beállítások módosítása