Egyszerű kovászos kenyér hétköznapi lisztekből

Most egy olyan kenyeret mutatok Nektek, ami minden háztartásban megtalálható lisztekből készült.

Semmi pucc, semmi flanc, egyszerű és nagyszerű! Most nem került bele semmi ízesítő, de nyugodtan dolgozzatok bele magvakat, hagymát, bármit amit szerettek!

FIGYELEM! A BLOGON TALÁLHATÓ ÖSSZES RECEPT SAJÁT FEJLESZTÉS! VAN, AMELYIKHEZ NAGYON SOKAT KELLETT KÍSÉRLETEZNEM, VAN, AMELYIKHEZ KEVESEBBET, DE AZ ÖSSZES AZ ÉN, EGYÉNI MUNKÁM EREDMÉNYE. A RECEPTET KEDVED SZERINT FELHASZNÁLHATOD, POSZTOLHATOD, DE KÉRLEK, HOGY MINDIG AZ EREDETI FORRÁS MEGJELÖLÉSÉVEL TEDD! KÖSZÖNÖM, HA FIGYELSZ ERRE! J

Recept (kb 450-480 grammos kenyérhez):

200 gramm Bl 55 (sima finomliszt)

100 gramm rétesliszt

200+25 gramm víz

70 gramm aktív, habos kovász (2x frissített, nálam 100%-os fehér)

8 gramm só

 

A liszteket a 200 gramm vízzel összekeverjük, és 1 órát pihentetjük, vagyis autolizáljuk. Nem kell dagasztani, épp csak annyira kell összekeverni hogy elvegyüljön a két hozzávaló.

A pihentetés után hozzádagasztjuk a kovászt, ami az autolizáció áldásos hatásainak köszönhetően nagyjából 1 perc. Se. 15 perc újbóli pihentetés után mehet bele a maradék 25 gramm víz és a só, és ismételten kidagasztjuk, ami megint nem több mint 1 perc.

Innentől kb 4 órán keresztül pihentetjük a kelesztőtálban, óránkénti sziromhajtást végezve.

Sziromhajtás= megfogjuk a tészta egyik "szélét", kissé felhúzzuk (de csak míg a tészta engedi, azért ne szakadjon el!!!) és ráhajtjuk a tésztagombóc közepére. Így szépen végigmegyünk az egész tésztán.

Ezt követően előformázzuk a pulton (feszes gombóc formára húzzuk) és letakarva fél órát pihentetjük.

Utána megformázzuk, majd szakajtóba tesszük, amit célszerű pl rizsliszttel kiszórni hogy ne ragadjon majd bele a tésztánk.

Letakarva, pulton kelesztettem készre, ami nálam még kb 5 óra volt. 

FONTOS! A kelesztési idő csak irányadó! Nálam, az én kovászommal, az én konyhám hőmérsékletén és ezekkel a lisztekkel jött ki ez a kelesztési idő. Nálad a Te körülményeidet kell figyelembe venni. Figyeld a tésztád! :)

 

A sütőt 250 fokra hevítettem a sütőkövemmel együtt, illetve tettem legalulra egy kis tepsit tele vízzel, mert mint minden kovászosnak, ennek is jót tesz a gőz). 

235 fokra mérsékeltem a hőmérsékletet bevetés után, és alsó-felső légkeverés funkción indítottam a sütést. Mindig elmondom, most is elmondom: elméletileg nem sütünk légkeverésen mert hamar bezárja a bevágást. Egyszer azonban véletlenül rákapcsoltam és nekem azóta szebbek, így én a sütés első felében használom ezt a funkciót. 

Kb 20 perc sütés után kiveszem a vízzel teli tepsit, és sima alsó-felső sütésre váltok, ahol még kb 25 percet töltött. 

Próbáljátok ki!

Ha van kedvetek, kövessetek Facebookon és Instagramon is!

Instagram:

https://www.instagram.com/kenyer_muvesz/

Facebook: 

https://www.facebook.com/kenyermuvesz/

A bejegyzés trackback címe:

https://kenyermuvesz.blog.hu/api/trackback/id/tr2615535650

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kenyér Művész

Friss topikok

süti beállítások módosítása