Cheddar sajtos-burgonyás kovászos gyökérkenyér (paillasse)

 

A gondolatot a múltkori rakott krumpli adta, mert persze hogy azt is kis csavarral csinálom: például sajtot szórok a tetejére. Van még más is persze, de ez a recept most nem a rakott krumpliról szól, tehát kanyarodjunk gyorsan vissza a gyökérkenyérhez.

Szóval a krumpli és a sajt országos pajtások, és olyan jól esett azon a rakott krumplin ez a kis extra "feltét", hogy gondoltam, belevarázsolom ezt a két összetevőt a soron következő "mindennapiba".

FIGYELEM! A BLOGON TALÁLHATÓ ÖSSZES RECEPT SAJÁT FEJLESZTÉS! VAN, AMELYIKHEZ NAGYON SOKAT KELLETT KÍSÉRLETEZNEM, VAN, AMELYIKHEZ KEVESEBBET, DE AZ ÖSSZES AZ ÉN, EGYÉNI MUNKÁM EREDMÉNYE. A RECEPTET KEDVED SZERINT FELHASZNÁLHATOD, POSZTOLHATOD, DE KÉRLEK, HOGY MINDIG AZ EREDETI FORRÁS MEGJELÖLÉSÉVEL TEDD! KÖSZÖNÖM, HA FIGYELSZ ERRE! J

 

És akkor jöjjön a recept!

 

150 gramm királybúza

50 gramm bánkúti bio teljes kiőrlésű

100 gramm bl 80 (kenyérliszt)

225 gramm víz

110 gramm kovász

kb 120 gramm burgonya (nyersen mérve) héjában sütve, majd ha kihűlt, nagy lyukú reszelőn lereszelve

kb 80 gramm cheddar sajt kb 1x1 cm-es kockákra vágva. 

8 gramm só (azért ennyi -ez picit több mint a megszokott mennyiség- mert a burgonyát héjába sütjük tehát az eleve sótlan)

 

A liszteket a vízzel összekevertem (autolizáltam) és 1 órát pihentettem. Utána beledagasztottam a kovászt (ami az autolizációnak köszönhetően pár mozdulat-legalábbis ennél a mennyiségnél-) és kb negyed órával később megkapta a sót is. 

4 órán keresztül óránként sziromhajtogattam (a tészta egyik végét felhúzom-kihúzom, ráhajtom középre és így végigmegyek a tésztán, a tálat körbe forgatva). 

A negyedik óra után két részre osztottam, aztán lamináltam (kihúztam mint a rétest, itt szórtam meg a sajttal és reszelt krumplival) majd saccperkábé-baguette formára formáztam (jujj, furcsa ez a két szó így egymás mellett de most nem jut eszembe más xdxdxd) és lisztezett vászonkendőben pihent/kelt további 2 órát a pulton. 

FONTOS! A kelesztési idő csak irányadó! Nálam, az én kovászommal, az én konyhám hőmérsékletén és ezekkel a lisztekkel jött ki ez a kelesztési idő. Nálad a Te körülményeidet kell figyelembe venni. Figyeld a tésztád! :)

A sütőt 250 fokra hevítettem (egy teljesen sima, szimpla és egyszerű) tepsivel együtt, illetve tettem legalulra egy kis tepsit tele vízzel, mert mint minden kovászosnak, a gyökérkenyérnek is jót tesz a gőz). 

Sütőpapírra "gurítottam" a vászon segítségével a tésztát, amit nagyon-nagyon óvatosan, párszor megcsavartam, és szintén óvatosan rácsúsztattam a felhevített tepsire és már ment is a sütőbe! 235 fokra mérsékeltem a hőmérsékletet, és alsó-felső légkeverés funkción indítottam a sütést. Mindig elmondom, most is elmondom: elméletileg nem sütünk légkeverésen mert hamar bezárja a bevágást. Egyszer azonban véletlenül rákapcsoltam és nekem azóta szebbek, így én a sütés első felében használom ezt a funkciót. 

Negyed óra sütés után kiveszem a vízzel teli tepsit, és sima alsó-felső sütésre váltok, ahol még kb 15-18 percet töltött. 

Ettem már krumplis kenyeret és ettem már cheddar sajtosat is, külön-külön is elképesztőek. No de ez a kettő így együtt...leírhatatlan ízorgia!

Próbáljátok ki!

Ha van kedvetek, kövessetek Facebookon és Instagramon is!

#kenyermuvesz

@kenyer_muvesz

A bejegyzés trackback címe:

https://kenyermuvesz.blog.hu/api/trackback/id/tr4715454836

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kenyér Művész

Friss topikok

süti beállítások módosítása